Sběratelští nadšenci vykupují retro plechové cedule za neuvěřitelné sumy

Nevěříte? Zdá se vám tato cena nadsazená přece jen až příliš? Kdepak. Podobné plechové smaltované cedule, dokonce i obyčejné plastové bezpečnostní tabulky, lidé sbírají a jsou za ně ochotni vysolit i mnohem vyšší sumy.
plechová cedule.png

Již za socialismu se v naší zemi objevovali první nadšenci, které kouzlo všemožných cedulí, nápisů, a varovných tabulek okouzlilo. Plastové tabulky vydávala státní organizace „Práce Praha“ a některé z nich se tiskly na polyetylenové šablony v rámci přidružené výroby Jednotného zemědělského družstva Český Dub na Liberecku.
starý vlak.jpg

Označování lokomotiv

Zajímavou tradicí prošlo i označování lokomotiv na železnici. První značení se provádělo již od roku 1923, tehdy šlo o bronzové tabulky. Od roku 1948 se ovšem na dráze začaly uplatňovat mnohem efektivnější a finančně méně nákladné smaltované cedule. Ty však bohužel v případě poškození musely být vždy nahrazeny novým kusem – nebylo možno je totiž opravit, což je obecně vlastnost keramického smaltu. A tak v roce 1975 Ústav vývoje a racionalizace práce, resp. odvětví železničního opravárenství, vydal směrnici na výměnu smaltovaných cedulí za odlévané ocelové.

Většina lokomotiv jimi byla označena i vpředu, což do té doby nebývalo zvykem, ale některé stroje takto označeny nebyly, např. řada T 426.0, T 211.0, nebo T 334.0, přezdívané jako „rosničky“.

V roce 1988 byla vydána směrnice tzv. „perestrojky“ a všechny vozy a lokomotivy se pak musely vybavit novým značením -formátem UIC, což je platné mezinárodní značení vozů. Ostatně, platí i dnes. Takže se v té době opět všechny pracně vyměněné tabulky nahrazovaly novými.
reklamní tabule.jpg

V té době sice téměř nikdo cedule z lokomotiv nesbíral, ale po roce 1999 se se sběrateli doslova roztrhl pytel. Cedule plechové retro mizely z lokomotiv doslova jedna za druhou a v roce 2014 došla Českým drahám trpělivost. Postupně se začala tisknout samolepicí čísla v normalizovaném fontu, na což vystačí pouhý počítač a jednoduchý plotr. A samolepky už od té doby nikdo nestrhává a nesbírá.

Železničním cedulkám lokomotiv, zdá se, tedy odzvonilo, ale sběratelé ve své vášni neustávají. Možná, že se někteří z vás brzy setkají na webovém aukčním serveru s někým, kdo nabízí za tučnou odměnu cedulku s nápisem „Nenahýňajte sa z okien“, nebo gravírovanou tabulku „Schema splachování vagonového WC“.